
INFORMACJE O PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO |
|
Zagrożenie |
Wystąpienie przekroczenia poziomu alarmowego (150 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia |
16.01.2020r. (godz.00.00-24.00) |
Stężenia dobowe pyłu PM10 na stacjach |
Przekroczenie poziomu alarmowego wystąpiło na stacji: Nowy Targ Plac Słowackiego – 242 µg/m3 Przekroczenie poziomu informowania wystąpiło na stacjach: Nowy Sącz ul. Nadbrzeżna – 128 µg/m3, Skawina os. Ogrody – 119 µg/m3, Sucha Beskidzka ul. Nieszczyńskiej – 141 µg/m3, Zabierzów ul. Wapienna – 106 µg/m3, Zakopane ul. Sienkiewicza – 119 µg/m3, |
Obszar przekroczenia |
Obszar przekroczeń poziomu alarmowego obejmował: powiat nowotarski Obszar przekroczeń poziomu informowania obejmował: miasto Nowy Sącz, powiaty: krakowski, nowotarski, suski i tatrzański. |
Ludność narażona |
Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu alarmowego: 32 000 Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu informowania: 149 000 |
Przyczyny |
Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego. |
INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO |
|
Zagrożenie |
Ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego – 150 µg/m3 dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia |
17.01.2020r. godz. 9.00 |
Przewidywany czas trwania ryzyka |
Od godz. 9.00 dnia 17.01.2020r. do godz. 24.00 dnia 17.01.2020 r |
Przyczyny |
Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i wzmożonego ruchu samochodów |
Prognozowana jakość powietrza |
|
Prognoza na dzień 17.01.2020r. dla stężeń średniodobowych pyłu PM10, przygotowana na podstawie wyników pomiarów - dostępnych na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current oraz na podstawie prognozy zanieczyszczenia powietrza, wykonywanej przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) dostępnej na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/airPollution |
|
Dzień 17.01.2020r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 17.01.2020r. przekroczenie poziomu alarmowego dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Nowy Sącz, oraz powiaty: nowotarski i oświęcimski. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 17.01.2020r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10: 429 000 Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 17.01.2020r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasta: Kraków i Tarnów, powiaty: bocheński, brzeski, chrzanowski, krakowski, nowosądecki, olkuski, suski, tatrzański, wadowicki, wielicki. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 17.01.2020r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 2 250 000. |
|
Dzień 18.01.2020r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 18.01.2020r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Kraków, powiaty: wadowicki, krakowski, wielicki, bocheński, brzeski, proszowicki, tarnowski, nowosądecki, myślenicki, limanowski oraz suski. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 18.01.2020r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 2 339 000. |
INFORMACJE O ZAGROŻENIU |
|
Wrażliwe grupy ludności |
• osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa), • osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc), • osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci, • osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy. |
Możliwe negatywne skutki dla zdrowia |
Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie. Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej, nasilenie się objawów ataków astmy. Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych. |
Zalecane środki ostrożności |
Ogół ludności: - unikaj intensywnego wysiłku fizycznego na zewnątrz, - nie wietrz pomieszczeń, - nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku. Wrażliwe grupy ludności: - unikaj wysiłku fizycznego na zewnątrz, w miarę możliwości nie wychodź na zewnątrz, - nie zapominaj o normalnie przyjmowanych lekach, - osoby z astmą mogą częściej odczuwać objawy (duszność, kaszel, świsty) i potrzebować swoich leków częściej niż normalnie, - nie wietrz pomieszczeń, - nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku. W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem. Zaleca się również: - zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym niepełnosprawnymi, - stosowanie środków ochrony osobistej (np. tzw. masek antysmogowych) tylko po konsultacji z lekarzem, - prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu zawieszonego, - bieżące śledzenie informacji o zanieczyszczeniu powietrza |
DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ |
|
Zakres działań krótkoterminowych |
Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla drugiego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze m.in.: szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: • ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz.
Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny: • przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia).
Władze gmin, powinny: • podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych.
Podmioty gospodarcze, powinny: • zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, • zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie.
Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny: • prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C).
Policja oraz zarządcy dróg, powinni: • nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg.
Zarządcy dróg, powinni: • prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia).
Do mieszkańców obszaru apeluje się o: • w przypadku osób spalających węgiel lub drewno tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, • zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, • korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści.
Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla trzeciego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze (szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: • ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz.
Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny: • przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia).
Władze gmin, powinny: • podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych.
Podmioty gospodarcze, powinny: • czasowo wstrzymać procesy technologiczne, które powodują znaczącą emisję pyłu, • zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, • zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie.
Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny: • prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C). • Policja oraz zarządcy dróg, powinni: • nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg.
Zarządcy dróg, powinni: • wyznaczyć alternatywne trasy dla odcinków dróg o największym natężeniu ruchu samochodowego, zwłaszcza dla samochodów ciężarowych w celu omijania centrum miast, • prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia).
Inspekcja Nadzoru Budowlanego, powinna: • prowadzić intensywne kontrole przestrzegania przepisów na placach budowy.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, powinien: • wdrożyć procedury szczególnego monitorowania i reagowania na znaczące emisje z zakładów przemysłowych.
Do mieszkańców obszaru apeluje się o: • w przypadku osób spalających węgiel lub drewno: - tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, - zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, • korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, • ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. |