W dniu 11.12.2025r. w siedzibie Politechniki Śląskiej w Gliwicach, na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej odbyła się Konferencja „Górnictwo Zrównoważonego Rozwoju 2025 – Partnerstwo nauki, przemysłu, samorządu i administracji dla przyszłości górnictwa i transformacji regionu”. W konferencji wzięli udział przedstawiciele władz państwowych, świata nauki, biznesu, samorządu. Byli to m.in. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Energii – dr inż. Marian Zmarzły, Dziekan Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej – dr hab. inż. Krzysztof Filipowicz prof. PŚ, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego – dr inż. Pitr Litwa, Dyrektor Państwowego Instytutu Geologicznego/Państwowego Instytutu Badawczego Oddziału Górnośląskiego - dr inż., Artur Dyczko, Prezes Spółki Restrukturyzacji Kopalń – mgr inż. Jarosław Wieszołek, Burmistrz Miasta Bukowno – Marcin Cockiewicz (który przedstawił najważniejsze potrzeby Miasta Bukowno), Wójt Gminy Bolesław – Krzysztof Dudziński. Co ważne dla naszej gminy, konferencja odbywała się pod hasłem „Transformacja, która nie utonie. Energia – Ludzie – Odpowiedzialność”.
Podczas wystąpienia, jak również podczas rozmów indywidualnych z innymi uczestnikami, wójt – który był uczestnikiem konferencji - poruszył ważne tematy związane z
bezpieczeństwem oraz komfortem życia mieszkańców. Przedstawił również najważniejsze aspekty, które w celu ochrony mieszkańców i właścicieli działek na terenach najbardziej
zagrożonych (podtopienia, podmokłości, zapadliska) zostały wypracowane wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy, Radnymi oraz osobami mającymi wiedzę merytoryczną, jako
priorytetowe zadania wymagające pilnej realizacji.
Podczas konferencji zostały poruszone następujące tematy:
1. Znacznie szybszego od przewidywanego podnoszenia się poziomu wody (a przede wszystkim braku zmniejszania się szybkości podnoszenia poziomu wody) w zbiornikach powstałych po
eksploatacji piasku w miejscowości Hutki oraz bezwzględnie szybkiego działania zmierzającego do zabezpieczenia grobli Sztolni Ponikowskiej od strony zbiorników. Procesy te z
ostały już rozpoczęte i znajdują się w fazie realizacji.
2. Niezależnie od prowadzonych przez Gminę Bolesław prac na przepustach pod drogami gminnymi należy przeanalizować drożność oraz przeprowadzić prace i zabezpieczające koryto
Sztolni Ponikowskiej od Hutek do ujścia do rzeki Biała o odpowiedniej przepustowości. Powyższe winno być wykonane niezwłocznie przez PGW Wody Polskie.
3. W celu wykorzystania kanału „Dąbrówka” do celów melioracyjnych w terenach zurbanizowanych miejscowości Kolonia i Laski należy doprowadzić do jego pilnego oczyszczenia z
namułu oraz usunięcia tam bobrowych od przepustu pod drogą krajową DK94 w kierunku ujścia do rzeki Białej ze szczególnym uwzględnieniem odcinka od przepustu w ulicy
Bolesławskiej (droga gminna) do ujścia. Należy również bezwzględnie wykonać połączenie/włączenie Sztolni Bolesławskiej w rejonie przepustu na kanale.
4. W celu uzyskania możliwości odprowadzania wody z okolic ul. Laskowskiej należy bezwzględnie dążyć do obniżenia Sztolni Bolesławskiej, częściowo zaadaptowanej na rów
stanowiący infrastrukturę drogi powiatowej DP1073K.
5. W celu minimalizacji ryzyka wylania wód prowadzonych Sztolnią Bolesławską po północnej stronie drogi krajowej DK94 należy bezwzględnie dążyć do wyczyszczenia jej koryta do
samego ujścia, pamiętając o połączeniu jej z kanałem Dąbrówka.
6. W celu zabezpieczenia miejscowości Laski, Kolonia oraz Bolesław (w okolicach ul. Ponikowskiej) przed podtopieniami oraz minimalizacji skutków ewentualnych zwiększonych
przypływów Sztolnią Ponikowską od strony Olkusza należy rozważyć możliwość czasowej (chwilowej) retencji wody poprzez zabudowę suchymi polderami Sztolni Ponikowskiej w
okolicach pomiędzy ul. Cichą w Kolonii a ul. Ponikowską w Bolesławiu.
7. Ze względu na znaczne przyrosty wody w małym zbiorniku północno-zachodnim w Hutkach, bezpośrednio przylegającym do miejsca wykonywania przepustu w drodze gminnej (ul.
Pomorska), a przede wszystkim różnice poziomów (na chwilę obecną około 0,35m) w zbiorniku północno-zachodnim dużym, należy rozważyć konieczność zabezpieczenia zbiorników przed
niekontrolowanym wylaniem lub rozważyć kontrolowany, stały zrzut wody z przedmiotowych zbiorników. Oba zbiorniki powstały w wyniku eksploatacji piasku przez ZGH „Bolesław”
S.A.
8. Należy niezwłocznie rozpocząć interwencyjny zrzut wody z południowej części Bolesławia tj. z wyrobiska powstałego w wyniku eksploatacji piasku przez ZGH ”Bolesław”
S.A. wraz z rozpoczęciem opracowywania rozwiązań umożliwiających docelowo grawitacyjny zrzut wody. Zatrzymanie podnoszenia się poziomu wody oraz, w miarę
możliwości obniżenie poziomu do rzędnej ok. 307 m.n.p.m. w rejonie nieczynnej obecnie tzw. „obwodnicy Bolesławia”, winno spowodować zatrzymanie podnoszenia się wody
również w rejonie ul. Laskowskiej, Bolesławskiej i Wyzwolenia, gdzie istnieją budowle (domy) stanowiące własność osób prywatnych, które zmuszone są pompować wodę z piwnic.
Również wiele firm zlokalizowanych przy ul. Wyzwolenia oraz na terenie pomiędzy ul. Wyzwolenia a ul. Laskowską oraz drogą krajową DK94 jest zagrożonych podtopieniami.
Należy zwrócić uwagę, że również właściciele budynków mieszkalnych zlokalizowanych wzdłuż ul. Chmielnej oraz Browarnej w najbliższej przyszłości stanąć przed problemem
podnoszącego się poziomu wody. Niestety, w chwili obecnej, ze względu na znaczne zurbanizowanie terenu oraz istniejące sieci (wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, drogowa), jak
również ukształtowanie terenu, nie ma możliwości wykonania rowów odprowadzających wodę do cieków naturalnych.
9. Podkreślenia wymaga istnienie niebezpieczeństwa odtworzenia się przepływów od strony Olkusza do Sztolni Ponikowskiej o nieznanych kierunkach oraz wielkościach przepływów ze
względu na podsadzenia wykonywane w przeszłości na terenach górniczych w Olkuszu.
10. Jednoznacznego wskazania podmiotów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań oraz ustalenie zasad umożliwiających priorytetowe traktowanie prac prowadzonych w
ramach przygotowywania oraz realizacji inwestycji przez wszystkie podmioty zaangażowane, w tym zadań i czynności prewencyjnych.