
Nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bolesław
1 stycznia 2023 roku wszedł w życie nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bolesław, uchwalony uchwałą nr XLIII/425/2022 Rady Gminy Bolesław z dnia 29
listopada 2022 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bolesław.
Ważne zmiany
dotyczące właścicieli nieruchomości niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej
Obowiązkiem właściciela każdej nieruchomości niepodłączonej do sieci kanalizacyjnej jest:
- gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków,
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi,
- udokumentowanie w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności
w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy
i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Obecnie właściciel każdej nieruchomości niepodłączonej do sieci kanalizacyjnej, realizując obowiązek pozbywania się nieczystości ciekłych, czy to z wykorzystaniem
zbiornika bezodpływowego czy też przydomowej oczyszczalni ścieków, zobligowany jest zawrzeć stosowną umowę z przedsiębiorcą, posiadającym zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
Natomiast obowiązkiem wójta jest kontrolowanie (cyklicznie, raz na dwa lata), czy właściciele rzeczywiście tę umowę posiadają i czy usługa pozbywania się nieczystości ciekłych
jest świadczona zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, tj.:
Pozbywanie się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, co najmniej 1 raz na pół roku, jednocześnie nie dopuszczając do przepełnienia się zbiorników do gromadzenia
nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, a także niedopuszczenie do zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych.
Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych powinna być dostosowana do ilości zużywanej na terenie nieruchomości wody oraz pojemności zbiorników do gromadzenia
nieczystości ciekłych.
W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do ich niezwłocznego usunięcia.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielenia informacji związanych z usuwaniem nieczystości ciekłych oraz do przedstawiania do wglądu dokumentów i dowodów uiszczania
opłat za te usługi, a także do ich przechowywania przez okres dwóch lat.
Gmina jest obowiązana przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 6 ust. 6 i 7) do wykonania obsługi zastępczej w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli w/w umów (wywóz zastępczy, z
wykorzystaniem maksymalnej ceny za świadczone usługi).