GOPS

20.05.2024

Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bolesławiu









STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH 


OBOWIĄZUJĄCE 


Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bolesławiu 

ul. Główna 46 

32-329 Bolesław


Podstawa prawna: 

- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) – art. 22c, art. 22b.  

- Ustawa  z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.) – art. 7 pkt 6.  


CEL 

Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie potrzeb
i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie 


Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Każdy pracownik realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu oraz swoich kompetencji. 


Dobro i bezpieczeństwo dzieci w jest priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników jednostki na rzecz dzieci. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. 

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji, gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc małoletniemu oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w placówce za bezpieczeństwo dzieci. 


Rozdział I 

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem. 


Standard 1 – GOPS w Bolesławiu opracował, przyjął i wdrożył do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich. 

a) Dotyczy ona całego personelu (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach).   

b) Za wdrażanie i nadzorowanie Standardów odpowiada Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu. 

c) Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów. 

d) Standardy ochrony małoletnich jasno i kompleksowo określają:   

a. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,   

b. sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,  

c. zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko,   

d. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,   

e. zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci. 

e) Polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.   


Standard 2 – GOPS w Bolesławiu stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów tj.: 

a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego, 

b) zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie instytucji są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem, 

c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie: 

- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, 

- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia, 

- odpowiedzialności prawnej pracowników, zobowiązanych do podejmowania interwencji, 

d) zasady przygotowania personelu (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania: 

- dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, 

- rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem, 

e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania. 


Standard 3 – GOPS w Bolesławiu wdrożył i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. 

Każdemu pracownikowi udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich. 

a) GOPS wypracował procedury, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.   

b) GOPS dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.     


Standard 4 – GOPS w Bolesławiu, co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, małoletnimi i rodzicami oraz je aktualizuje. 


Standardy podstawowe: 

a) Przyjęte standardy ochrony małoletnich są weryfikowane ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.   


Standardy uzupełniające:  

b) W ramach weryfikacji standardów konsultuje się powyższy system z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.  


Rozdział II 

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka. 


1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. 

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują do szukania pomocy. 

3. Pracownicy monitorują sytuację dziecka. 

4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko. 

5. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. 


Rozdział III 

Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia. 

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka. 


W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu. 


1. Po uzyskaniu informacji, Kierownik wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu. 

2. Wyznaczona przez Kierownika osoba sporządza opis sytuacji małoletniego w jednostce i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, pracownikami jednostki oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu. 

3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące: 

a) podjęcia działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji, 

b) wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”, ustalenie czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury i postępowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą domową – realizacja art. 12 a ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza „Niebieska Karta” A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystentach rodziny zatrudnionych w GOPS-ie. 

Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta” A pracownik wszczynający procedurę „Niebieskie Karty” ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie pięciu dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy GOPS-u, 

c) w celu poczynienia ustaleń zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się z Kierownika GOPS-u, pracownika socjalnego nadzorującego teren, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzenia małoletniego oraz, w zależności od potrzeb, asystenta rodziny, psychologa czy terapeuty, 

d) jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa powyżej zostanie ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, Kierownik GOPS-u niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów, 

e) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku jednostka, 

f) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku. 


Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej. 


Rozdział IV 

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich 


1. Uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę wizerunku dziecka, najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. 

2. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych): 

a. pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem; 

b. dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów. 


Rozdział V 

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych 


1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bolesławiu zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach. 

2. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w porozumieniu z Kierownikiem zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania. 


Rozdział VI 

Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem 


1. Kierownik wyznacza Katarzynę Kurek jako osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem. 

2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach. 


Rozdział VII 

Przepisy końcowe 


1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem wydania zarządzenia wprowadzającego Standardy Ochrony Małoletnich przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bolesławiu. 

2. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie GOPS. Możliwe jest też opublikowanie dokumentu na stronie internetowej. 


Załącznik nr 1 – Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników 


1. Kierownik przed zatrudnieniem pracownika poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, 

2. Kierownik dba o to, by osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi. 

3. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Kierownik może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących: 

a) wykształcenia, 

b) kwalifikacji zawodowych, 

c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki. 

4. W każdym przypadku Kierownik musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać: 

a) imię (imiona) i nazwisko, 

b) datę urodzenia, 

c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej. 

5. Kierownik przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym. 


Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji 


Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. 


I. Relacje personelu 


Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi. 


II. Komunikacja z dziećmi 


1. W komunikacji z dziećmi pracownik zobowiązany jest: 

a) zachować cierpliwość i szacunek, 

b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji, 

c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka, 

d) szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy, 

e) zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć pracownikowi lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w jednostce oświatowej) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy. 

2. Pracownikowi zabrania się: 

a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci, 

b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej, 

c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). 


III. Działania realizowane z dziećmi 


1. Pracownik zobowiązany jest: 

- doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. 

2. Pracownikowi zabrania się: 

a) nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę, 

b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych, 

c) proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich, 

d) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka. 


IV. Kontakt fizyczny z dziećmi 


1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. 

2. Pracownik zobowiązany jest: 

a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, 

b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań. 

3. Zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. 

4. Pracownikowi zabrania się: 

a) naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek sposób, 

b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

Autor:

autor

Pogoda

30 kwietnia Temperatura: 10°C Wiatr: 8 km/h,

Kalendarz

imieniny: